Парадокс української освіти: медалісти зростають, а якість знань учнів погіршується

Дослідження виявили, що за останні роки кількість українських випускників, які отримують золоті та срібні медалі, зросла більш ніж на 140%, тоді як кількість самих випускників – лише на 25%. Натомість об’єктивні дані про якість знань учнів, такі як результати тестувань PISA та НМТ, демонструють серйозні освітні втрати. Експерти вбачають причину цього в підходах до оцінювання знань та пропонують реформувати систему.

Парадокс української освіти: зростання кількості медалістів на тлі погіршення якості знань

Українська освіта за останні роки зіткнулася з парадоксальною ситуацією: кількість випускників, які отримують золоті та срібні медалі, неухильно зростає, тоді як результати моніторингу якості освіти демонструють погіршення знань учнів.

Аналіз даних

Аналіз даних закупівлі медалей через систему Prozorro виявив, що за шість років (з 2019 до 2024) кількість медалістів зросла на 141,36%, тоді як кількість випускників збільшилася лише на 24,67%. У 2019 році медалі отримали близько 10,1 тисячі осіб, а в 2024 році – вже 24,3 тисячі. Особливо вражаючим є зростання кількості золотих медалістів: з 3,1% у 2019 році до 8,2% у 2024 році.

Погіршення якості знань

Однак, об’єктивні дані про якість знань учнів, отримані з досліджень PISA та результатів НМТ, свідчать про серйозні освітні втрати. Більшість українських підлітків досягли лише базового рівня знань: 58% з математичної грамотності, 59% з читацької та 66% з природничої. Також спостерігається значне зростання кількості випускників, які не змогли подолати поріг НМТ у 2024 році порівняно з 2023 роком.

Причини проблеми

Причини такої ситуації можуть криїтися в підходах до оцінювання знань учнів. Зокрема, формування списків медалістів ще до завершення навчального року може спонукати школи “дотягувати” оцінки учнів до необхідного рівня. Комітет Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій вже запропонував відмовитись від фінансування медалей, адже зростання їх кількості на тлі погіршення результатів знань свідчить про проблеми в системі оцінювання.

Висновок

Отже, незважаючи на постійне зростання кількості медалістів, реальний рівень знань українських школярів залишає бажати кращого. Необхідно переглянути підходи до оцінювання знань учнів, щоб забезпечити об’єктивність і відповідність результатам незалежного моніторингу якості освіти.

🔗 Source