Забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі: дослідження Державної служби якості освіти
Відповідно до результатів дослідження Державної служби якості освіти України, проведеного у 2023/24 навчальному році, спостерігається неоднорідна картина використання української мови у шкільному середовищі.
Регіональні відмінності у використанні української мови
Частина учнів та вчителів, які вважають українську мову рідною, у побуті часто спілкуються російською або змішано. Так, на Сході України 59% вчителів, 38% учнів та 34% батьків, назвавши українську мову рідною, здебільшого використовують російську вдома.
Загалом практично половина опитаних учнів зазначила, що послуговуються українською мовою в усіх сферах життя. Порівняно з минулим роком на 5% більше старшокласників оцінюють свій рівень володіння українською як вільний. Водночас спостерігається тенденція до зменшення використання української мови учнями як під час уроків, так і на перервах – на 8% менше респондентів спілкуються лише українською.
Регіональні відмінності у використанні української мови є відчутними: на Заході 74% дітей застосовують її, тоді як на Сході лише 17%. За межами школи, у колі друзів та вдома, цей показник знижується до менш ніж 40% учнів, які спілкуються виключно українською.
Чинники, що стримують використання української мови
Основними чинниками, що стримують використання української мови, учні назвали:
- Звичка спілкуватися іншими мовами (33%)
- Мова спілкування у родині (20%)
Висновок
Отже, дослідження Державної служби якості освіти України демонструє неоднорівневу картину застосування державної мови в освітніх закладах, що сигналізує про необхідність подальших зусиль для розвитку україномовного освітнього середовища.
🔗 Source