Функціонування української мови в освіті: виявлення тенденцій та потреба в розвитку

Дослідження Державної служби якості освіти України виявило неоднорідну картину використання української мови в школах. Хоча частина учнів та вчителів декларують українську як рідну, на практиці вони часто спілкуються російською або змішаною мовою, особливо на Сході країни. Загалом близько половина опитаних учнів користуються українською в усіх сферах, проте спостерігається тенденція до зменшення її застосування під час уроків та на перервах. Необхідні подальші зусилля для розвитку всебічного україномовного освітнього середовища.

Забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі: дослідження Державної служби якості освіти

Відповідно до результатів дослідження Державної служби якості освіти України, проведеного у 2023/24 навчальному році, спостерігається неоднорідна картина використання української мови у шкільному середовищі.

Регіональні відмінності у використанні української мови

Частина учнів та вчителів, які вважають українську мову рідною, у побуті часто спілкуються російською або змішано. Так, на Сході України 59% вчителів, 38% учнів та 34% батьків, назвавши українську мову рідною, здебільшого використовують російську вдома.

Загалом практично половина опитаних учнів зазначила, що послуговуються українською мовою в усіх сферах життя. Порівняно з минулим роком на 5% більше старшокласників оцінюють свій рівень володіння українською як вільний. Водночас спостерігається тенденція до зменшення використання української мови учнями як під час уроків, так і на перервах – на 8% менше респондентів спілкуються лише українською.

Регіональні відмінності у використанні української мови є відчутними: на Заході 74% дітей застосовують її, тоді як на Сході лише 17%. За межами школи, у колі друзів та вдома, цей показник знижується до менш ніж 40% учнів, які спілкуються виключно українською.

Чинники, що стримують використання української мови

Основними чинниками, що стримують використання української мови, учні назвали:

  • Звичка спілкуватися іншими мовами (33%)
  • Мова спілкування у родині (20%)

Висновок

Отже, дослідження Державної служби якості освіти України демонструє неоднорівневу картину застосування державної мови в освітніх закладах, що сигналізує про необхідність подальших зусиль для розвитку україномовного освітнього середовища.

🔗 Source